Lättläst

Här hittar du lättläst information om hur du åker buss och tåg.

Lättläst: Tider och turer

Det finns olika sätt att ta reda på när nästa buss går. 

Vår app

Vår reseapp heter Länstrafiken Kronoberg.

I appen kan du:

  • Köpa mobiljbiljett
  • Söka resa
  • Se när bussen går från din hållplats

Appen finns för både iPhone och Android.
Sök på ”Länstrafiken Kronoberg” i App Store
eller GooglePlay i din mobil. 

Hemsida

Här på vår hemsida 
hittar du information om tidtabeller, 
trafikstörningar, priser, biljetter och resekort. 

Kundcenter

På vårt Kundcenter 
får du personlig hjälp
med allt du behöver veta om tider, 
priser, biljetter.
Kontakta Kundcenter om du vill ha en tryckt tidtabell.

Lättläst: Biljetter

Enkelbiljett

Passar dig som reser ibland.

24-timmarsbiljetten

Res hur mycket du vill på en sträcka under 24 timmar.

72-timmarsbiljetten

Res hur mycket du vill på en sträcka under 72 timmar.

Flex 10/30

  • Innehåller tio 24-timmarsbiljetter.
  • Du har 30 dagar att använda dem.

30-dagarsbiljett

Res obegränsat på en sträcka inom 30 dagar.

Fritidsbiljetten

  • För unga till och med 19 år
  • Gäller efter skolan och på helger

365 dagar

Res obegränsat på en sträcka under ett år.

Senior 80+

Gratis resor för alla över 80 år i hela Kronoberg

 

 

 

 

Lättläst: Hur köper jag biljett?

Du kan köpa biljett på flera sätt.
Enklast köper du biljett i reseappen.
Appen heter Länstrafiken Kronoberg.

Du kan köpa biljett av föraren på bussen
och betala med 
betalkort (Visa eller MasterCard)
eller med kundkassa.


Du kan även köpa biljett här:

  • Biljettautomat
  • Mitt konto
  • Kundcenter
  • Återförsäljare

Kundkassa

Kundkassa är ett betalmedel för dig som inte
har en smart telefon eller ett betalkort.

Här kan du fylla på din kundkassa:

  • Mitt konto
  • Kundcenter
  • Återförsäljare

Biljett på resekort

Har du din biljett på ett resekort så måste du aktivera biljetten innan du reser.
Reser du med buss så blippar du kortet mot läsaren vid föraren.
Reser du med tåg måste du aktivera din biljett innan du stiger ombord.

Det gör du enklast här:

  • Biljettautomat
  • Kundcenter
  • Återförsäljare

Lättläst: Priser

Du får alltid bäst pris när du köper biljett i reseappen,
på Mitt konto och i biljettautomat. 

Priset för en enkelbiljett
beror på hur många zoner du reser i.
Priset beror också på din ålder. 

  • Vuxenbiljett är från 20 år och är
    det vanliga biljettpriset. 
  • Barn mellan 0 och 6 år  reser gratis
    i sällskap med betalande resenär.  
  • Barn utan sällskap av vuxen betalar
    priset för ungdom. 
  • Barn/ungdom 7 till 19 år får 40 procents
    rabatt på vuxenpriset. 

Du ska kunna visa legitimation på 
att du har rätt ålder för biljetten.  

Lättläst: Tips när du reser med oss

Vi vill gärna hjälpa dig att få en bra resa med oss. 

  • Om du inte får svar på dina frågor på hemsidan kan du hör av dig
    till Kundcenter eller fråga föraren.
  • Visa tydligt till föraren att du vill åka med. 
  • Ta fram resekort, biljett eller betalkort medan du väntar.
  • Ska du köpa ungdomsbiljett? Berätta det för föraren innan du betalar.
  • Gå långt in i bussen så att fler personer ryms i bussen.
  • Låt äldre och resenärer som har svårt att röra sig sitta ner.
  • Använd bussbälte om det finns. 
  • Behåll din biljett under hela resan. 
  • Visa i god tid att du vill stiga av genom att trycka på stoppknappen. 
  • Låt barn gå av först.  

Lättläst: Om oss

Vi har ansvar för kollektivtrafiken i Kronobergs län. 
Det betyder att vi sköter;

  • Buss i hela länet 
  • Tåg: Öresundståg, Pågatågen och Krösatågen
  • Skolskjuts i sju kommuner 
  • Färdtjänst i Alvesta, Lessebo, Ljungby, Tingsryd, Uppvidinge och Växjö
  • Sjukresor
  •  Kompletteringstrafik och Närtrafik


Den största delen av vår trafik är bussresor.

Hälften av våra pengar kommer från försäljning av biljetter,
resten kommer från skatter.

Vi kör inte bussar och tågen själva.
Vi köper in den tjänsten från företag.

Organisation

Länstrafiken Kronobergs leds av Region Kronobergs trafiknämnd.
Carina Bengtsson är ordförande för trafiknämnden.
Pär Welander är direktör på Länstrafiken Kronobergs.

Avdelningar:

  • Trafikstab 
  • Marknad- och försäljning
  • IT- och teknik
  • Trafik
  • Kundservice
    - Kundcenter
    - Stationsvärdar
  • Serviceresor
    - Färdtjänsthandläggning
    - Sjukresor

Bild på kundcenter

Fler frågor?

Har du fler frågor är du välkommen att kontakta vår kundservice eller ringa kundcenter.

frågor icon

Vanliga frågor 

Hur vet jag var bussen går ifrån?

Du kan titta i en av avgångskartorna här ovanför.

Du kan även söka din resa i reseappen, där ser du vilket läge din buss går ifrån. Du hittar sedan lägesbokstaven vid varje hållplatsläge.

 

Kan jag köpa biljett på bussen?

På regionbuss kan du köpa enkel- och periodbiljetter.

På stadsbuss kan du köpa enkelbiljett.

Du får dock ett bättre pris om du köper biljett i appen, på Mitt konto eller i biljettautomat innan du stiger på.

Köper du biljett innan du stiger på bussen bidrar du även till att förarna lättare kan hålla tidtabellen.

Kan jag köpa biljett på tåget?

Nej, du kan inte köpa biljett ombord på tåget utan måste köpa biljett innan du kliver på.

Enklast köper du biljett i reseappen.

Var köper jag billigast biljett?

Köper du biljett i reseappen, Mitt konto eller i biljettautomat får du alltid bäst pris.

Får jag rabatt med kundkassa?

När du köper din biljett med kundkassan, betalar du det pris som försäljningskanalen erbjuder.

Det betyder att du du betalar ett lägre pris när du köper biljett i reseappen, Mitt konto och biljettautomat.

Får jag spela musik på bussen eller tåget?

På bussen och tåget kan du använda mobiltelefon, mediaspelare och andra enheter så länge du inte stör förare och medresenärer.