1980 - 1 juli bildas Länstrafiken Kronoberg. Det blev lagstadgat att det skulle finnas en trafikhuvudman i varje län. Vid övertagandet från SJ fanns stadstrafik i Växjö, Ljungby och Älmhult. Ca 2 miljoner vagnkilometer varav 825 000 i stadstrafik gjordes 1980.
Länstrafiken Kronobergs första styrelse. Sittande fråm vänster: Bengt Johansson, Rune Rydén, Ivan Gustavsson, Harry Johansson, Bo Olsson, Anders G Högmark. Stående från vänster: Sören Carlsson, Roland Nyberg, Gerhard Carlsson, Per Österberg, Gösta Lindholm, Bo Nilsson och Ivar Nilsson.
1981 - Den första länstidtabellen sammanställdes och läggs ut på länets alla postkontor. Det var 100 bussar som trafikerade 60 linjer. Gemensamt länskort infördes på sommaren och kostade 150 kronor per månad.
1983 - Länstrafiken tar över ansvaret för gymnasieelevers resor till och från skolan. Innan hade ansvaret legat på CSN (Centrala studiestödsnämnden).
1984 - Järnvägslinjerna Västervik - Åseda - Växjö och Älmhult - Sölvesborg lades ner. Länstrafiken satte in busstrafik som ersättning. Datorhjälp infördes på kansliet.
1985 - Tätortstrafiken i Ljungby halverades på grund av att kostnaderna blev helt orimligt höga.
1987 - Trafikinformationen kom igång. Via telefon kan kunderna få information om busstider, priser, hållplatser med mera. Verksamheten bedrevs i samband med SJ.
1989 - Första trafikupphandlingen gjordes i konkurrens. Länets hållplatstoppar började bytas ut.
Skolungdom erbjöds så kallade "fritidsmärken" för resande utanför skoltid. Tre perioder, sommar, höst och vår. 250 kr/period.
Biljettmaskin från 80-talet.
Kul att veta:
Trafikupplysningen gör alltid sitt bästa för att lösa resenärernas frågor och problem. Men en del kan inte med bästa vilja inte få den hjälp de tar för given. Som till exempel den gången en manlig resenär begärde besked om busstider för att resa till sin syster av en ung manlig student "på upplysningen". Trafikupplysaren (vänligt): "Var bor er syster?" Resenären: "Det ska du skita i!"
Gymnasieungdomar fick stora förbättringar i och med att de kunde börja ta bussen till och från skolan för den som inte bodde på gymnasieorten. De var tidigare tvungna att bli inackorderade med höga kostnader för familjen och skolan.
Slogantävling 1988, vinnande bidragen: "För en bussigare värld". "Värna om vår miljö i praktiken, åk med Länstrafiken". "Gammal eller ej, kille eller tjej, buss är till för dig".