Välkommen som företagskund

Att vara företagskund gör det enkelt att exempelvis resa i tjänsten eller till och från jobbet med buss och tåg.

I Företagsportalen administrerar ni enkelt vem som ska få köpa biljetter för tjänsteresor eller som ett personalerbjudande för arbetspendling.

Att ansöka och och ha ett konto i Företagsportalen är kostnadsfritt, ni betalar enbart för de biljetter som ni köper och betalar via faktura.

Ansök och logga in i Företagsportalen

Välkommen att ansöka om att bli företagskund. Vid ansökan görs en kreditupplysning. När vi behandlat er ansökan får ni ett mejl med information. Har du ett konto i vår gamla Företagsportal måste du göra en ansökan på nytt. Till Företagsportalen >

Gamla Företagsportalen - är stängd
Har du frågor om den gamla Företagsportalen, kontaka oss foretag@lanstrafikenkron.se

Om Företagsportalen

Genom att vara företagskund så möjliggör ni både ekonomiska, klimatsmarta och tidseffektiva resor för era anställda. I Företagsportalen eller via reseappen Länstrafiken Kronoberg kan ni som företagskund köpa biljetter som gäller för resor både inom Kronobergs län eller över länsgräns till Kalmar, Jönköping, Halland, Blekinge och Skåne.

Vi rekommenderar att Företagsportalen används via dator. 

Fakturering

Att få tillgång till konto i Företagsportalen är kostnadsfritt och ni betalar endast för de biljetter som era resenärer köper. Fakturering sker en gång per månad och ni har en betalningstid på 30 dagar. Läs mer under villkor längre ner på sidan.

Ansök om att bli företagskund

För att kunna börja använda Företagsportalen, så behöver ni först ansöka om ett konto i Företagsportalen. När er ansökan är behandlad får ni svar via e-post. En kreditprövning görs på alla ansökningar. Inloggning görs med Bank-ID.

Företagsportalen

I Företagsportalen administrerar ni enkelt vem i er organisation som ska få köpa biljetter inom tjänsten (tjänsteresor) eller som ett personalerbjudande (arbetspendling).
Genom att lägga upp olika avdelningar under ert företagskonto, så får ni fakturan specificerad med de resor som gjorts på rätt referensnummer.
Har ni många resenärer som ska in i Företagsportalen? Då kan ni importera flera användare på en gång via en CSV-fil. Mallen för detta finns i Företagsportalen. Importen av nya användare görs avdelningsvis.

Funktioner i Företagsportalen

  • Köp av biljetter via Företagsportalen och i appen Länstrafiken Kronoberg.
  • Koppla biljetter som köps i Företagsportalen till resekort eller app. Resekort beställer ni utan kostnad genom att kontakta oss via mail, foretag@lanstrafikenkron.se
  • Köp biljetter till befintliga eller tillfälliga resenärer.
  • Tjänsteresor. Registrera resenärer och lägg till tjänsteresor, ange kreditgräns/månad. Biljetter köps i reseappen och betalas mot faktura.
  • Personalerbjudande, 365-dagarsbiljett som används för resor till och från jobbet. Biljetten betalas via nettolöneavdrag. Löneavdraget hanteras av företaget själva. Resenären kan själv ansöka om personalerbjudande. Administratören beviljar eller avslår ansökan.
  • I Företagsportalen kan biljetter för vuxen köpas.
  • Biljetter aktiveras av resenären innan ombordstigning.
  • Kundkassa kan inte köpas i Företagsportalen.

Personalerbjudande

Bli en attraktivare arbetsgivare. Erbjud era anställda 365-dagarsbiljett via nettolöneavdrag.

Genom att nyttja denna tjänst så kan ni erbjuda era anställda 365-dagarsbiljett med nettolöneavdrag. Biljetterna faktureras till er enligt den referens ni angivit. Ni får en faktura på hela beloppet, löneavdraget hanterar ni på företaget själva.

365-dagarsbiljetten är vårt bästa erbjudande: Res i 12 månader betala för 9½!

Fem anledningar att nyttja tjänsten Personalerbjudande

  • Stärk attraktiviteten som arbetsgivare och rekrytera kompetens från ett större geografiskt område.
  • Slipp dyra parkeringsavgifter och tidskrävande letande efter parkeringsplatser.
  • Gör en insats för miljön.
  • Nyttja resetiden - arbeta, prata, surfa eller bara vila.
  • Res enkelt och obegränsat inom giltighetsområdet under ett helt år med 365-dagarsbiljetten.

Bra att veta

  • Den anställde måste själv aktivera sin 365-dagarsbiljett innan användning. Om biljetten används på bussarna i Kronobergs län aktiveras den genom att man blippar resekortet i läsaren ombord på bussen. Vid resa med tåg måste biljetten aktiveras innan första resan påbörjas. Aktivera din biljett i biljettautomat, hos våra återförsäljare eller på vårt Kundcenter.
  • För vissa sträckor finns olika resvägar. Tänk på att välja rätt resväg, antal zoner när biljetten beställs så ni beställer rätt biljett. 

Läs mer om 365-dagarsbiljetten här »

Tjänsteresor

Slipp krånglig hantering med kvitton, reseräkningar och egna utlägg vid resor i tjänsten genom att ge era anställda möjligheten att nyttja faktura som betalsätt i Länstrafiken Kronobergs reseapp.

Luta er tillbaka och byt bilen mot bekväma resor med tåg eller buss. Genom den här tjänsten ger ni er personal möjlighet att köpa biljetter i reseappen och nyttja faktura som betalsätt. I reseappen kan man köpa alla våra biljetter till/från och inom Kronobergs-, Kalmar-, Halland- och Jönköpings län samt Blekinge, Skåne och Köpenhamn.

Fakturering sker i efterhand enligt den referens ni angivit, en gång i månaden för de resor som gjorts - kan det bli enklare?

Fyra anledningar att nyttja tjänsteresor

  • Minska antalet tjänstebilar.
  • Slipp dyra parkeringsavgifter och tidskrävande letande efter parkeringsplatser.
  • Gör en insats för miljön.
  • Nyttja resetiden - arbeta, prata, surfa eller bara koppla av.
  •  

Hur går det till?
Logga in på Företagsportalen och ge anställda behörighet att använda reseappen för sina tjänsteresor. Efter att ni lagt upp den anställde som resenär och lagt till tjänsteresor samt angett en kreditgräns får den anställde ett sms med engångskod och användaruppgifter (giltiga i 7 dagar) som anges i reseappen för att få tillgång till företagsfaktura som betalmedel. Den månatliga köpgränsen kan anpassas efter respektive anställd utifrån behov och även ändras i efterhand om det skulle behövas. Ändringar slår igenom direkt.

Läs mer om reseappen här »

Skicka biljett

Här erbjuds möjlighet att skicka biljett till registrerad och tillfällig resenär. Du kan skicka en biljett till appen eller ett resekort. 

Ett resekort bör endast laddas med samma typ av biljetter. 

Support

Användarmanualer
När ni är inloggade i Företagsportalen finns användarmanual att läsa. Du hittar menyn ner till vänster i portalen.

Frågor om biljetter och tider
Kundcenter 
Telefon 0771-76 70 76
E-post kundcenter@lanstrafikenkron.se
E-post foretag@lanstrafikenkron.se

Tappa-bort-garanti och förseningsersättning

Tappa-bort-garantin är en trygghet för våra resenärer.

Reseappen
Om någon av dina användare skulle tappa bort sin mobiltelefon som man använder för tjänsteresor med kollektivtrafiken så kan du enkelt radera tjänsteresor via Företagsportalen. Det innebär att företagsfaktura som betalmetod spärras och kan inte användas i reseappen längre.

När den anställde fått en ny mobiltelefon så får du lägga upp hen som en ny användare och personen i fråga får ett nytt sms med användaruppgifter och får då aktivera företagsfaktura på nytt i den nya mobiltelefonen. Du kan inte ta bort en resenär som har en aktiv biljett. Kontakta Kundcenter om du behöver hjälp.

Personalerbjudande
Har den anställde biljetten på ett resekort, finns resekortsnumret i Företagsportalen (om biljetten inte är flyttad).
Kontakta Kundcenter om du skulle råka tappa ditt resekort. 

Resekort

Biljetter som köps på Företagsportalen genom Personalerbjudande eller Skicka biljett kan vid behov läggas på resekort. Resekort som är kopplade med biljett från Företagsportalen kan inte registreras på Mitt konto.Skriv gärna på resekortet att det är kopplat till Företagsportalen.

Ett resekort kan endast laddas med samma typ av biljetter. 

Resekort beställer ni utan kostnad genom att mejla oss, foretag@lanstrafikenkron.se glöm inte ange antal kort och var de ska skickas.

Resor med tåg
Har du biljett på resekort behöver du inspektionskvitto när du reser med Öresundståg eller Pågatåg. Inspektionskvittot kan du skriva ut i biljettautomat eller så kan du få det utskrivet på Kundcenter eller hos någon av våra återförsäljare.