Nöjdheten med kollektivtrafiken ökar i Kronobergs län

Publicerad den 23-02-06

Kollektivtrafikbarometern 2022 visar att de flesta resenärer tycker att det är lätt att köpa biljett, är nöjda med sin kollektivtrafikresa och hur man blir bemött ombord av förarna.

Kollektivtrafikbarometern, som levererar statistik om landets kollektivtrafik, visar i sin nyckeltals-rapport för Kronoberg att ett ökande antal tycker att det är lätt att köpa biljett, dessutom märks ett förbättrat nöjdhetsbetyg för bemötande ombord. De allra flesta är också nöjda med sin senaste resa i kollektivtrafiken.

De flesta av länstrafikens kunder tycker att det är lätt att köpa biljett
De allra flesta kunder (alltså de som reser kollektivt 1 gång/månad eller oftare) som reser med länstrafiken använder reseappen för att köpa biljett, och nöjdhetsbetyget ökar kraftfullt. Hela 77% tycker att det enkelt att köpa biljett – en förbättring med 11 procentenheter. Det går fortfarande bra att köpa biljett ombord på alla bussar, men snabbast och enklast är reseappen som dessutom ger det bästa priset.

Hög nöjdhet med bemötandet från förare och ombordpersonal
Nöjdhetsbetyget för förarnas och ombordpersonalens bemötande har ökat tydligt under det senaste året, upp fyra procentenheter till 75 % jämfört med 2021. Resultatet visar tydligt värdet av att kunna få ett personligt bemötande ombord, vilket var svårt med de många restriktioner som fanns i kollektivtrafiken under pandemiåren.

- Förare och annan ombordpersonal är viktiga ambassadörer för oss. De representerar ett viktigt kundmöte och påverkar kundernas upplevelse i hög grad. Just därför är det så glädjande att vi är tillbaka i en situation med normal service ombord. Våra förare är extra värdefulla för att kunna hjälpa resenärer som kanske inte reser så ofta, säger Pär Welander, Trafikdirektör på Länstrafiken Kronoberg.

Fler än 8 av 10 kunder nöjda med sin senaste resa
I Kronoberg är 81 % av kunderna nöjda med sin senaste resa, det är en ökning med en procentenhet jämfört med föregående års mätning och på ungefär samma nivå som under de senaste tre åren. Nöjdhetsuppfattningen i länet är något högre än genomsnittet för landet, som ligger på 78 %.

Kollektivtrafikbarometern visar att resandet är på väg tillbaka till nivåerna före pandemin. Totalt sett är kollektivtrafikens marknadsandel av det motoriserade resandet på samma nivå, 14 %, som 2019 – men resandefrekvensen för de som åker kollektivt minst en gång i månaden har minskat. I samtliga åldersgrupper har andelen bilister minskat och andelen växlare, dvs de som åker kollektivt ibland och bil ibland ökat – dock inte till de nivåer som var aktuella före pandemin.

- Vi har plats för fler resenärer i kollektivtrafiken. Det finns ett oerhört utbud på flera håll som vi önskar att fler tog del av. Vi har inte dragit ned någon trafik under pandemiåren. Jag vet att många kronobergare har laddat ned länstrafikens reseapp och jag vill uppmana alla att testa denna för att se vilka möjligheter som finns, säger Carina Bengtsson (C), trafiknämndens ordförande.

 

Fakta om Kollektivtrafikbarometern
Kollektivtrafikbarometern är en landsomfattande resvane- och attitydundersökning för landets regionala kollektivtrafikmyndigheter som samordnas av branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik. Mätningarna har gjorts sedan 2001. Undersökningen används som ett verktyg för att följa ett mätbart och objektivt resultat för kundupplevd kvalitet av kollektivtrafik, både lokalt och regionalt. Undersökningen sker löpande och med mixad metod (webb- och telefonintervjuer. För 2022 besvarades frågorna av ca 108 000 slumpmässigt utvalda respondenter.


För mer information:

Carina Bengtsson, (C) trafiknämndens ordförande, 072-0831976, carina.bengtsson@kronoberg.se
Pär Welander, Trafikdirektör, 0470-58 30 44, par.welander@kronoberg.se