Pressmeddelande: Krösatågen börjar trafikera Växjö-Emmaboda

Publicerad den 23-04-17

Region Kronoberg och Region Kalmar har undertecknat en avsiktsförklaring som avser en utökning av linjesträckningen inom Krösatågssystemet.

Diskussion kring utökad tågtrafik har pågått länge mellan Kalmar och Kronoberg och nu är regionerna överens om att trafikera sträckan Växjö-Emmaboda med Krösatåg från och med 10 december 2023.

Det blir två dubbelturer i vardera riktningen på vardagar. Tiderna kompletterar dagens tågtrafik, som idag trafikeras av Öresundståg. Krösatågen kommer stanna på stationerna Växjö, Hovmantorp, Lessebo, Emmaboda, Örsjö, Nybro, Trekanten, Smedby och Kalmar. Krösatågen stannar på fler stationer än vad Öresundståg gör.

• Den nya trafiken möjliggör ytterligare bra pendlingsmöjligheter till arbete och studier framförallt för orterna Lessebo och Hovmantorp. Vi knyter också ihop våra regioner ännu mer och förenklar resandet mellan Kalmar och Kronoberg. Detta är ett led i att vi ska uppnå våra mål om att fler ska välja att resa med den hållbara kollektivtrafiken säger Carina Bengtsson, (C) trafiknämndens ordförande.

För resenärerna innebär det större möjlighet att resa kollektivt i hela Krösatågsområdet, då sträckan blir en del i ett större system. Biljetter köps hos Länstrafiken Kronoberg eller Kalmar länstrafik.

Krösatågen är ett samarbete mellan länstrafikbolagen i Jönköping, Blekinge, Halland, Kronoberg och Kalmar. Kostnader och intäkter fördelas för respektive region enligt den fördelning som gäller för Krösatågssamarbetet.

För mer information:

Carina Bengtsson, (C) trafiknämndens ordförande, Region Kronoberg, 0720-83 19 76 carina.bengtsson@kronoberg.se

Pär Welander, Trafikdirektör, 0470-58 30 44, par.welander@kronoberg.se