en bild som passar till innehållet i artikeln

Du glömmer väl inte biljetten

Publicerad den 22-01-17

Från 17 januari stänger vi tillfälligt framdörrarna igen, vilket betyder att du inte kan köpa biljett ombord på alla stads- och regionbussar. Du måste ha en giltig biljett när du reser med våra bussar och tåg, annars riskerar du tilläggsavgift på 1 200 kronor vid biljettkontroll.

Köp din biljett här:

Reseappen Länstrafiken Kronoberg

  • Ladda ner på App Store eller Google Play. 
  • Köp enkel- och periodbiljetter.
  • Betala med Swish, kundkassa eller betalkort.

Mitt konto

  • Köp enkel- eller periodbiljetter och koppla till en reseapp eller till ett resekort.
  • Aktivera biljetter.
  • Betala med Swish, kundkassa eller betalkort.

Biljettautomat

  • Köp enkelbiljett för buss och tåg på pappersbiljett.
  • Återköp enkel- eller periodbiljett på ett resekort.
  • Aktivera biljetter.
  • Betala med betalkort eller kundkassa.

Återförsäljare 

  • Köp enkel på papper eller periodbiljett på resekort.
  • Aktivera biljetter.
  • Betala med betalkort, kundkassa och kontanter.

Kundcenter 

  • Köp enkel på papper eller periodbiljett på resekort.
  • Aktivera biljetter.
  • Betala med betalkort, kundkassa och kontanter.
     

Övriga giltiga färdbevis:

  • Skolkort (vanliga regler gäller)
  • Kallelse till vård och tandvård

Reser du med Växjö stadstrafik ska du alltid blippa din biljett när du stiger på. Läsaren hittar du till vänster om mittdörren.
 

Här kan du aktivera din periodbiljett eller förköpta enkelbiljett på resekort:

  • Mitt konto – köper du din biljett på Mitt konto kan du välja att aktivera din biljett direkt eller när du vill börja resa.
  • Biljettautomat
  • Försäljningsställe
  • Kundcenter
  • Stadsbussarna i Växjö, läsaren hittar du på vänster sida när du kliver in genom mittdörren. Blippa din biljett varje gång du reser.
     

Reseappen
Har du biljett i reseappen aktiverar du biljetten direkt i appen.
 

Du som reser med tåg
Har du ett resekort med förköpt biljett och ska resa med tåg måste du ha med dig inspektionskvitto när du reser. Den kan du skriva ut i biljettautomat, på Kundcenter eller hos någon av våra återförsäljare.
 

För dig som reser i Växjö stadstrafik:
Reser du i Växjö stadstrafik ska du blippa din biljett i läsaren. Du hittar läsaren till vänster om mittdörren.

Alla ska blippa sin biljett, oavsett om man har biljett i app, på resekort eller i pappersformat. Har du kallelse till vård och tandvård behöver du inte blippa.

Har du oaktiverade biljetter på ett resekort aktiverar du dessa genom att blippa kortet mot läsaren.

Du blippar din biljett för att vi ska få in resandestatistik och därmed se hur många som reser. Statistiken använder vi sedan när vi planerar hur trafiken ska se ut i framtiden.

 

För dig som inte har en smart telefon eller en dator:
För resenärer som inte har tillgång till smart telefon eller datorn och internet erbjuder vi två lösningar:

Aktivera förköpt biljett på resekort över telefon hos Kundcenter 
Har du inte möjlighet att aktivera din förköpta enkel-eller periodbiljett som du har på ett resekort på Mitt konto, hos någon av våra återförsäljare, i biljettautomat eller hos Kundcenter så kan du ringa till Kundcenter och aktivera din biljett. Tänk på att biljetten aktiveras direkt från att du ringer. På ett resekort kan du endast ha samma typ av biljetter.

Vill du aktivera din förköpta biljett på resekort kontaktar du vårt Kundcenter 0771-76 70 76.