Fler frågor?
Har du fler frågor är du välkommen att kontakta vår kundservice eller ringa kundcenter.
Här hittar du lättläst information om hur du åker buss och tåg.
Det finns olika sätt att ta reda på när nästa buss går.
Vår reseapp heter Länstrafiken Kronoberg.
I appen kan du:
Appen finns för både iPhone och Android.
Sök på ”Länstrafiken Kronoberg” i App Store
eller GooglePlay i din mobil.
Här på vår hemsida
hittar du information om tidtabeller,
trafikstörningar, priser, biljetter och resekort.
På vårt Kundcenter
får du personlig hjälp
med allt du behöver veta om tider,
priser, biljetter.
Kontakta Kundcenter om du vill ha en tryckt tidtabell.
Passar dig som reser ibland.
Res hur mycket du vill på en sträcka under 24 timmar.
Res obegränsat på en sträcka inom 30 dagar.
Res obegränsat på en sträcka under ett år.
Gratis resor för alla över 80 år i hela Kronoberg
Du kan köpa biljett på flera sätt. Enklast köper du biljett i reseappen. Appen heter Länstrafiken Kronoberg.
betalkort (Visa eller MasterCard)
kundkassa
Kundkassa är ett betalmedel för dig som inte har en smart telefon eller ett betalkort.
Har du din biljett på ett resekort så måste du aktivera biljetten innan du reser.
Reser du med buss så blippar du kortet mot läsaren vid föraren.
Reser du med tåg måste du aktivera din biljett innan du stiger ombord.
Du får alltid bäst pris när du köper biljett i reseappen,
på Mitt konto och i biljettautomat.
Priset för en enkelbiljett
beror på hur många zoner du reser i.
Priset beror också på din ålder.
Du ska kunna visa legitimation på
att du har rätt ålder för biljetten.
Vi vill gärna hjälpa dig att få en bra resa med oss.
Vi har ansvar för kollektivtrafiken i Kronobergs län.
Det betyder att vi sköter:
Den största delen av vår trafik är bussresor.
Hälften av våra pengar kommer från försäljning av biljetter,
resten kommer från skatter.
Vi kör inte bussar och tågen själva.
Vi köper in den tjänsten från företag.
Länstrafiken Kronoberg leds av Region Kronobergs trafiknämnd.
Joakim Pohlman är ordförande för trafiknämnden.
Pär Welander är direktör på Länstrafiken Kronoberg.
Avdelningar:

Har du fler frågor är du välkommen att kontakta vår kundservice eller ringa kundcenter.
Du kan titta i en av avgångskartorna här ovanför.
Du kan även söka din resa i reseappen, där ser du vilket läge din buss går ifrån. Du hittar sedan lägesbokstaven vid varje hållplatsläge.
På regionbuss kan du köpa enkel- och periodbiljetter.
På stadsbuss kan du köpa enkelbiljett.
Du får dock ett bättre pris om du köper biljett i appen, på Mitt konto eller i biljettautomat innan du stiger på.
Köper du biljett innan du stiger på bussen bidrar du även till att förarna lättare kan hålla tidtabellen.
Nej, du kan inte köpa biljett ombord på tåget utan måste köpa biljett innan du kliver på.
Enklast köper du biljett i reseappen.
Köper du biljett i reseappen, Mitt konto eller i biljettautomat får du alltid bäst pris.
När du köper din biljett med kundkassan, betalar du det pris som försäljningskanalen erbjuder.
Det betyder att du du betalar ett lägre pris när du köper biljett i reseappen, Mitt konto och biljettautomat.
På bussen och tåget kan du använda mobiltelefon, mediaspelare och andra enheter så länge du inte stör förare och medresenärer.