På lanstrafikenkron.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig.
Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?
Har du en fundering eller fråga gällande Länstrafiken Kronobergs tider, turer eller priser?
Då är du välkommen att kontakta oss via Kundcenter.
Med vår reseapp blir din resa enklare, snabbare och billigare.
Sök - köp - blippa! Resandet blir enklare och snabbare i vår reseapp. Du får 10 % rabatt på alla biljetter som köps i appen. Reser ni två eller fler gäller den nya tillsammansrabatten, som ger 25 % rabatt på enkelbiljetter. I appen kan du även köpa 24-timmarsbiljett och din periodbiljett. Dessutom blippar du enkelt din biljett själv på bussen!
OBS! På grund av coronapandemin har vi tillsvidare påstigning i mitt- och bakdörren på våra bussar. Läs mer om det här »
Appen heter Länstrafiken Kronoberg.
Hämta appen på App Store eller Google Play. Sök på Länstrafiken Kronoberg.
Sök din resa
i vår reseapp kan du enkelt söka din resa. Dina senaste sökningar sparas och du kan enkelt söka resa igen på dina vanligaste resor.
Köp biljett
Du kan välja om du vill betala med swish eller betalkort i appen. Om du vill betala med betalkort så måste du lägga till det som betalmedel under "Mer" - "Mina detaljer" - "Mina betalmedel" antingen i samband med köp eller i förväg.
Är du under 18 år
Om du är under 18 år och vill använda mobilbiljett, behövs hjälp av förälder eller målsman att koppla den till ett betalkort.
Biljetten aktiveras direkt
När du köper biljett i appen så aktiveras biljetten direkt. Du kan även köpa en biljett och välja att aktivera den senare, en väntande biljett. Biljetten måste vara aktiverad innan du går ombord på bussen/tåget.
Resor över länsgräns
I reseappen kan du köpa enkel- och periodbiljetter till våra angränsande län: Halland, Jönköping, Kalmar, Blekinge, Skåne samt Danmark.
365-dagarsbiljetten kan inte köpas till Kalmar eller till Skåne och Danmark för att de inte erbjuder produkten.
Återbetalning och oaktiverade biljetter
Du kan ha oaktiverade biljetter i appen i 365 dagar, efter det förfaller biljetten. Enkelbiljetter som köps i appen betalas inte tillbaka. Det betyder att du inte kan göra något återköp på biljetter du köper i appen.
Blippa
Under rådande omständigheter på grund av coronapandemin ska du inte gå fram till föraren på en stor del av våra bussar. Reser du med Växjö stadstrafik ska du blippa din biljett i mittdörren. Du hittar läsaren på vänster sida om mittdörren. Reser du med regionbuss så kan du inte blippa biljetten. Aktivera din biljett i appen och kliv på och sätt dig.
Reseappen blippar du själv biljetten ombord på bussen genom att ha biljetten framme på din telefon och hålla telefonen mot läsaren.
Läsaren sitter framme hos föraren, se bild längre ner. Biljetten har en så kallad aztec-kod som biljettmaskinen i bussen läser av.
På tåget läser tågvärden av din appbiljett.
Registrera ditt telefonnummer - få Tappa-bort-garanti
Genom att registrera ditt mobilnummer i reseappen så kan personalen på Kundcenter enklare hjälpa dig om du har frågor rörande biljettköp. När du registrerar ditt mobilnummer skapas också en koppling till dina köpta biljetter så att du kan återställa dem om du skulle råka avinstallera appen.
Om du skulle förlora telefonen och har registrerat ditt telefonnummer kan du enkelt återställa dina biljetter genom att installera appen på en ny telefon och skriva in ditt telefonnummer igen.
Periodbiljett i appen
I reseappen kan du enkelt och smidigt köpa och bära din periodbiljett. På det viset minskar risken för att du skulle glömma din periodbiljett hemma, samt att du minskar på din plastanvändning.
Du kan köpa alla våra periodbiljetter i reseappen: 30-dagarsbiljett, fritidsbiljett, 72-timmarsbiljett och 365-dagarsbiljett. Information om alla våra biljetter »
Rabatter i reseappen
Du får alltid 10 % rabatt när du köper biljett i appen, oavsett om du köper enkelbiljett eller periodbiljett.
Tillsammansrabatten ger alltid 25 % rabatt på totala biljettpriset när ni är två eller fler som reser tillsammans och köper gemensam enkelbiljett och 24-timmarsbiljett. Tillsammansrabatten gäller inom Kronoberg men även när du köper enkelbiljetter till angränsande län. Rabatten dras av automatiskt.
Registrerat Resekort, logga in på Mina sidor för att flytta över din reskassa. Klicka dig vidare här »
Oregistrerat Resekort, flytta din reskassa via hemsidan. Klicka dig vidare här »
Om du har mer än 500 kronor i värde ber vi dig kontakta vårt Kundcenter för att få hjälp med flytten.
Bra att veta!
Resekortet spärras vid flytt av reskassa
Har du en väntande/aktiv period så måste du resa upp den först innan du kan flytta reskassan
Värdekoden är giltig i 365 dagar
Belopp under 10 kronor återbetalas ej.
Personlig service
Vill du ha personlig service att föra över reskassan till din reseapp kontakta eller besök vårt Kundcenter på Växjö station.
Återbetalning av reskassa till betalkort
Är du medlem på Mina sidor så kan du få din reskassa återbetald, logga in på Mina sidor här »
Är du inte medlem på Mina sidor och vill få din reskassa återbetald så kontaktar du Kundcenter på 0771-76 70 76 eller kundcenter@lanstrafikenkron.se så berättar de hur du går tillväga.
Värde på Reskassa understigande 10 kronor återbetalas ej. Du har 10 år på dig att flytta över din reskassa.
Vad mer du kan göra i reseappen
Appen ger dig dessutom tillgång till:
Söka din resa och se avgångstider i realtid.
"Buss på karta". Du kan enkelt se om bussen närmar sig hållplatsen och få en aktuell tidsangivelse.
Reseplanerare med karta, GPS och närmaste busshållplats.
Tidtabeller. Ladda ner en gång och det sker automatiska uppdateringar.
Du kan köpa alla typer av biljetter i reseappen. Din biljett aktiveras automatiskt om du inte väljer att spara den till senare. Tänk på att du måste ha en aktiverad biljett innan du stiger ombord på bussen eller tåget.
Kundkassa i reseappen
Om du har pengar i kundkassan i reseappen kan du använda värdet till alla betala alla typer av biljetter som du köper i reseappen.
För dig som inte reser med reseapp
Att köpa biljett i vår app är det enklaste sättet att resa med oss, men självklart finns det andra sätt att köpa biljett om du inte vill eller kan använda en smarttelefon. Information om våra andra betalningsalternativ »
Operativsystem som stöds och språk
Iphone
Reseappen kräver iOS 10 och eller senare versioner.
Android
Reseappen kräver Android 5.1eller senare som distrubuteras via Google.
Språk
Appen finns på svenska samt engelska både för Android och iOS.
Utskrivet kvitto
Gå in på dina biljetter och skicka ett kvitto till den e-post adress du anger.
Börja köpa biljetter i en mobiltelefon – för dig som är ovan
Här går vi igenom vad du behöver för att komma i gång med att köpa dina buss- och tågbiljetter i mobiltelefonen.
Med vår reseapp kan du bland annat köpa enkel- och periodbiljetter för resor med Länstrafiken Kronoberg. Så här kommer du i gång, genom fem steg.
Gör så här:
1. Du behöver ha en smart telefon.
2. Skaffa mobilt bank-id.
När du köper biljett i reseappen behöver du godkänna köpet med mobilt bank-id eller motsvarande tjänst. Väljer du betalsättet Swish krävs alltid mobilt bank-id. Mobilt bank-id funkar också för att godkänna köp med betalkort men här kan det finnas andra sätt att verifiera att du är du. Då behöver du inte ladda ner mobilt bank-id.
Om du inte vet vad mobilt bank-id är, kan du se UR:s seniorsurfarskola om bank-id här:
Sen är det dags att skaffa mobilt bank-id! Det gör du hos din bank:
3. Då är det dags att hämta vår reseapp så den finns på din mobil varje gång du vill resa med oss.
Gå till App Store (för iPhone) eller Play butik (för androidtelefoner) bland apparna på din mobil.
Ikonen för App Store för iPhone.
Ikonen för Play butik för Androidtelefoner.
Så här ser ikonen för Länstrafiken Kronoberg reseapp ut.
Gå till Sök och skriv in ”Länstrafiken Kronoberg” och tryck på sök.
Leta upp "Länstrafiken Kronoberg Nya" och tryck på ”HÄMTA” för iphone eller ”INSTALLERA” för Androidtelefon. Appen är gratis.
4. Förbered hur du ska betala.
Du kan välja att betala din biljett med Swish eller bankkort. Vet du inte vad Swish är, kan du se UR:s seniorsurfarskola här:
Om du vill betala med Swish behöver du ha Swish-appen på din mobil.
Gå till App Store (för iPhone) eller Play butik (för androidtelefoner) bland apparna på din mobil.
Ikonen för App Store för iPhone.
Ikonen för Play butik för Androidtelefoner.
Gå till Sök och skriv in "Swish" och tryck på sök.
Leta upp "Swish" och tryck på ”HÄMTA” för iphone eller "INSTALLERA" för Androidtelefon. Appen är gratis.
Ikonen för Swish.
Du kommer igång med Swish där du gör dina bankärenden på nätet.
Vill du hellre betala med betalkort?
Förbered med att plocka fram betalkortet och öppna reseappen.
Tryck på "Mer" längst ner till höger.
Gå ner till rubriken "Mina detaljer" och tryck på "Betalmedel".
Tryck på "Lägg till nytt betalkort", nu skriver du in dina kortuppgifter. Bekräfta med BankId. All överföring sker tryggt utan att obehöriga kan komma åt någon information.
5. Nu är du redo att komma i gång med reseappen.
Leta upp "Länstrafiken Kronoberg" bland apparna på din mobil och klicka på den.
Först måste du att godkänna våra villkor, klicka på "Acceptera användarvillkoren".
Du måste också gokdänna vår integritetspolicy, klicka på "Acceptera personuppgiftspolicy".
Du behöver inte göra om stegen fram till nu.
Nu är du redo för att köpa din första biljett!
Biljetten i appen börjar gälla på en gång, direkt när du har köpt den. Eller kan du välja att aktivera biljetten vid ett senare tillfälle.
Öppna reseappen om den inte redan är öppen.
Välj "Sök" längst ner i menyn.
Skriv in varifrån och vart du vill resa.
Välj en avgång. Tryck på "Välj". Nu väljer du biljettyp, enkel- eller periodbiljett. Periodbiljett finns för 30-dagar, 365-dagar och 24-timmarsbiljett. Välj kategori, vuxen, ungdom, och student*. Du kan köpa biljett för flera personer samtidigt om ni ska resa tillsammans. Du ser priset nertill.
* Finns endast för periodbiljett.
Tryck på grön ruta "Klar".
Tryck på grön ruta "Köp" här visas också summan för ditt köp.
Nu ska du bekräfta ditt köp, genom att dra med fingret nertill "Dra för köp". Här bestämmer du när biljetten ska vara giltig direkt, eller vid ett senare tillfälle. Biljetten måste vara aktiverad innan du går ombord på bussen eller tåget.
Fastnar du på vägen, kan du kontakta Kundcenter genom att ringa 0771-76 70 76.
Biljetten är nu klar
Nu är du klar med ditt köp.
Under rådande omständigheter på grund av coronapandemin ska du inte gå fram till föraren på en stor del av våra bussar. Köper du biljett i reseappen så ska du därför inte gå fram och blippa biljetten utan kliva på och sätta dig.
Med reseappen blippar du själv biljetten ombord på bussen genom att ha biljetten framme på din telefon och hålla telefonen mot läsaren. Läsaren sitter framme hos föraren.
På tåget läser tågvärden av din appbiljett.
Har du köpt biljett i appen för din resa så har du en giltig biljett så länge giltighetstiden inte gått ut.
På din biljett ser du hur lång tid det är kvar innan den slutar gälla och om du har betalat biljett för vuxen eller pensionär, student, ungdom. Dessutom ser du biljettpris och datum.
Bra att veta!
Registrera ditt telefonnummer och få tappa-bort-garanti. Läs mer »
10% rabatt på alla biljetter du köper i appen.
Tillsammansrabatt, ger 25% rabatt på totala biljettpriset när ni är två eller fler som reser tillsammans och köper gemensam enkelbiljett. Rabatten dras av automatiskt.
Flytta reskassa till reseappen. Skapa en värdekod och köp biljetter för samma värde i appen. Läs mer »
Reseappen är en del av vårt nya biljettsystem. Läs mer »
Instruktionsfilm hur den nya reseappen fungerar
Instruktionsfilm hur du köper periodbiljett i nya reseappen