Med reseappen blir din resa enklare, snabbare och billigare.
Länstrafiken Kronoberg
Hämta appen kostnadsfritt på AppStore eller Google Play.
10% rabatt på alla biljetter
Köp enkel- och periodbiljett
Få Tillsammansrabatt
Betala med Swish, betalkort (VISA och Mastercard) eller kundkassa.
Hitta närmaste hållplats.
Söka resa.
Se var bussen befinner sig i realtid.
Läs tidtabeller.
Köp och blippa biljett
Biljetten aktiveras direkt vid köp
Om du vill aktivera biljetten senare kan du välja det innan du slutför ditt köp.
Biljetten måste vara aktiverad innan du går ombord på bussen/tåget.
Blippa din biljett när du reser
Reseappen blippar du själv biljetten ombord på bussen. Håll biljetten mot läsaren framme hos föraren.
På tåget läser tågvärden av din appbiljett.
Biljetten är endast giltig om du har den i den telefon som du har med dig på resan.
Vill du betala med betalkkort?
Lägg till ditt betalkort som betalmedel under "Mer" - "Mina detaljer" - "Mina betalmedel" antingen i samband med köp eller i förväg.
Är du under 18 år
Om du är under 18 år och vill köpa biljett i appen, måste din målsman hjälpa dig att koppla appen till ett betalkort.
Rabatter i reseappen
Du får alltid 10 % rabatt när du köper biljett i appen
Är ni fler än två som köper en gemensam enkel- eller 24-timmarsbiljett får ni automatiskt Tillsammansrabatt.
Registrera ditt telefonnummer - få Tappa-bort-garanti
Om du skulle förlora telefonen och har registrerat ditt telefonnummer kan du enkelt återställa dina biljetter genom att installera appen på en ny telefon och skriva in ditt telefonnummer igen. Du registrerar ditt telefonnummer i reseappen under "Din profil".
Om du klickar på bilden så får du upp en större bild
Få kvitto på din mobilbiljett
Gå in på dina biljetter och skicka ett kvitto till den e-post adress du anger.
Kundkassa i reseappen
Om du har pengar i kundkassan i reseappen kan du använda värdet till alla betala alla typer av biljetter som du köper i reseappen.
Så här fyller du på kundkassa i reseappen:
Öppna reseappen
Klickar på de tre prickarna i nedre högra hörnet (där det står Mer)
Klicka på Mina detaljer
Klicka på betalmedel
Klicka på Min Kundkassa
Klicka på Fyll på pengar
Skriv in belopp och klicka på Klar
Välj hur du vill betala (swish eller betalkort)
Swipea höger på ”genomför laddning”
Du blir vidarekopplad till Swish eller betalsida för betalkort och så genomför du köpet.
Din kundkassa är nu påfylld
Teknisk information
Operativ system som stödjer appen är:
Iphone: iOS 10 och eller senare versioner.
Android: Android 5.1eller senare som distrubuteras via Google.
Språk
Appen finns på svenska samt engelska både för Android och iOS.
Rootad eller jailbreakad telefon
På grund av säkerhetsskäl, eftersom det görs köp inne i reseappen, så kan man inte använda appen om man har en rootad eller jailbreakad telefon.
Börja köpa biljetter i en mobiltelefon – för dig som är ovan.
Här går vi igenom vad du behöver för att komma i gång med att köpa dina buss- och tågbiljetter i mobiltelefonen.
Med vår reseapp kan du bland annat köpa enkel- och periodbiljetter för resor med Länstrafiken Kronoberg. Så här kommer du i gång, genom fem steg.
Gör så här:
1. Du behöver ha en smart telefon.
2. Skaffa mobilt bank-id.
När du köper biljett i reseappen behöver du godkänna köpet med mobilt bank-id eller motsvarande tjänst. Väljer du betalsättet Swish krävs alltid mobilt bank-id. Mobilt bank-id funkar också för att godkänna köp med betalkort men här kan det finnas andra sätt att verifiera att du är du. Då behöver du inte ladda ner mobilt bank-id.
Om du inte vet vad mobilt bank-id är, kan du se UR:s seniorsurfarskola om bank-id här:
Sen är det dags att skaffa mobilt bank-id! Det gör du hos din bank:
3. Då är det dags att hämta vår reseapp så den finns på din mobil varje gång du vill resa med oss.
Gå till App Store (för iPhone) eller Play butik (för androidtelefoner) bland apparna på din mobil.
Ikonen för App Store för iPhone.
Ikonen för Play butik för Androidtelefoner.
Så här ser ikonen för Länstrafiken Kronobergs reseapp ut.
Gå till Sök och skriv in ”Länstrafiken Kronoberg” och tryck på sök.
Leta upp "Länstrafiken Kronoberg" och tryck på ”HÄMTA” för iphone eller ”INSTALLERA” för Androidtelefon. Appen är gratis.
4. Förbered hur du ska betala.
Du kan välja att betala din biljett med Swish eller bankkort. Vet du inte vad Swish är, kan du se UR:s seniorsurfarskola här:
Om du vill betala med Swish behöver du ha Swish-appen på din mobil.
Gå till App Store (för iPhone) eller Play butik (för androidtelefoner) bland apparna på din mobil.
Ikonen för App Store för iPhone.
Ikonen för Play butik för Androidtelefoner.
Gå till Sök och skriv in "Swish" och tryck på sök.
Leta upp "Swish" och tryck på ”HÄMTA” för iphone eller "INSTALLERA" för Androidtelefon. Appen är gratis.
Ikonen för Swish.
Du kommer igång med Swish där du gör dina bankärenden på nätet.
Vill du hellre betala med betalkort?
Förbered med att plocka fram betalkortet och öppna reseappen.
Tryck på "Mer" längst ner till höger.
Gå ner till rubriken "Mina detaljer" och tryck på "Betalmedel".
Tryck på "Lägg till nytt betalkort", nu skriver du in dina kortuppgifter. Bekräfta med BankId. All överföring sker tryggt utan att obehöriga kan komma åt någon information.
5. Nu är du redo att komma i gång med reseappen.
Leta upp "Länstrafiken Kronoberg" bland apparna på din mobil och klicka på den.
Först måste du att godkänna våra villkor, klicka på "Acceptera användarvillkoren".
Du måste också godkänna vår integritetspolicy, klicka på "Acceptera personuppgiftspolicy".
Du behöver inte göra om stegen fram till nu.
Nu är du redo för att köpa din första biljett!
Biljetten i appen börjar gälla på en gång, direkt när du har köpt den. Eller kan du välja att aktivera biljetten vid ett senare tillfälle.
Öppna reseappen om den inte redan är öppen.
Välj "Sök" längst ner i menyn.
Skriv in varifrån och vart du vill resa.
Välj en avgång. Tryck på "Välj". Nu väljer du biljettyp, enkel- eller periodbiljett. Periodbiljett finns för 30-dagar, 365-dagar och 24-timmarsbiljett. Välj kategori, vuxen, ungdom, och student*. Du kan köpa biljett för flera personer samtidigt om ni ska resa tillsammans. Du ser priset nertill.
* Finns endast för periodbiljett.
Tryck på grön ruta "Klar".
Tryck på grön ruta "Köp" här visas också summan för ditt köp.
Nu ska du bekräfta ditt köp, genom att dra med fingret nertill "Dra för köp". Här bestämmer du när biljetten ska vara giltig direkt, eller vid ett senare tillfälle. Biljetten måste vara aktiverad innan du går ombord på bussen eller tåget.
Fastnar du på vägen, kan du kontakta Kundcenter genom att ringa 0771-76 70 76.
Biljetten är nu klar
Nu är du klar med ditt köp.
Under rådande omständigheter på grund av coronapandemin ska du inte gå fram till föraren på en stor del av våra bussar. Köper du biljett i reseappen så ska du därför inte gå fram och blippa biljetten utan kliva på och sätta dig.
Med reseappen blippar du själv biljetten ombord på bussen genom att ha biljetten framme på din telefon och hålla telefonen mot läsaren. Läsaren sitter framme hos föraren.
På tåget läser tågvärden av din appbiljett.
Har du köpt biljett i appen för din resa så har du en giltig biljett så länge giltighetstiden inte gått ut.
På din biljett ser du hur lång tid det är kvar innan den slutar gälla och om du har betalat biljett för vuxen eller pensionär, student, ungdom. Dessutom ser du biljettpris och datum.
Bra att veta!
Registrera ditt telefonnummer och få tappa-bort-garanti.
10% rabatt på alla biljetter du köper i appen.
Tillsammansrabatt, ger 25% rabatt på totala biljettpriset när ni är två eller fler som reser tillsammans och köper gemensam enkelbiljett. Rabatten dras av automatiskt.
Låna ut och överlåt biljett
Låna ut
Du kan låna ut en 72-timmarsbiljett, 30-dagarsbiljett och 365-dagarsbiljett.
72-timmarsbiljett kan lånas ut max en gång/biljett till en (1) person.
30-dagarsbiljetten kan lånas ut max 5 gånger.
365-dagarsbiljetten kan lånas ut upp till 30 gånger till max 5 olika telefonnummer.
I reseappen kan du bara låna ut en biljett som är aktiverad.
På Mitt konto kan du låna ut en biljett som är aktiverad och oaktiverad.
Du måste vara registrerad i reseappen eller på Mitt konto för att kunna låna ut en biljett samt kunna ta emot en utlånad biljett.
Det tar minst 5 minuter innan biljetten är tillgänglig i mottagarens app.
Det går inte att låna ut Flex 10/30.
Det gårinte att låna ut en enkelbiljett.
Det går inte att ångra en biljett som du lånat ut, men biljetten återkommer till utlånaren
kl. 04.00.
Instruktionsfilm hur du lånar ut en biljett i reseappen
Överlåt biljett
Köp en enkel- och/eller periodbiljett som du sedan kan överlåta.
Du kan överlåta en biljett som inte är aktiverad.
Du måste vara registrerad i reseappen eller på Mitt konto för att kunna överlåta en biljett samt för att kunna ta emot en överlåtelse av en biljett.
Det tar minst 5 minuter innan biljetten blir tillgänglig i mottagarens app.
Det går inte att ångra en överlåtelse av biljett, utan har du överlåtit en biljett så går det inte att ångra detta.
En enkelbiljett kan du överlåta, men inte låna ut.
Instruktionsfilm hur du överlåter en biljett i reseappen
Instruktionsfilm hur reseappen fungerar
Instruktionsfilm hur du köper periodbiljett i reseappen
Instruktionsfilm hur du lånar ut en biljett i reseappen
Instruktionsfilm hur du överlåter en biljett i reseappen
Du har nu fått ett mail skickat till den angivna e-posten. Följ länken i mailet för att bekräfta din prenumeration hos oss.
Tack!
Du är redan prenumerant hos oss!
Tack för att du prenumererar på vårt nyhetsbrev!
Med våra nyhetsbrev informerar vi om kollektivtrafiken i Kronobergs län. Här får du
tips om våra produkter och nyheter direkt i din inkorg.
Vänliga hälsningar, Länstrafiken Kronoberg
Denna webbplatsen använder cookies i syfte att förbättra din upplevelse.
Se listan nedan för att läsa mer om och ta ställning till vilka valbara cookies du vill tillåta.